Friday, March 11, 2011

Kenapa Copy and Paste


.
Lagu untuk Si Peng Copy

Bila sebut tentang kopi dan susu, eh silap copy and paste, pasti korang teringatkan tentang tugasan/assignment kan?ya betol dan betol. Program kali ni Sharul nak sentuh pasal masalah ni. Memang sekarang ni tabiat ni dah menjadi penyakit  berjangkit masyarakat di Malaysia khususnya dan amnya tidak kiralah bagi yang sedang belajar mahupun sedang bekerja.

Sharul bukannya nak cakap yang Sharul tak pernah copy and paste, mestilah pernah, tapi copy yang beragak-agak lah. Kita copy untuk belajar sesuatu dari sumber atau orang yang kita copy tu dan cuba berusaha untuk melakukan sesuatu kerja yang baru dan inovatif, ianya boleh dianggap sebagai idea permulaan. Kita si peng copy mungkin akan cakap "ala relakslah, copy sikit je pun, nak usha-usha je, nanti kitaorang edit-editlah sikit, janganlah kedekut." Oh edit sikit-sikit katanya, tapi bagaimana pula kalau hasil kerja kita di copy.

Cuba bayangkan kalau korang buat kerja/tugasan yang memerlukan perahan otak tahap maksimum atau perlukan kajian dan pencarian yang tahap korang memang takda masalah nak berdating atau nak hang out dengan kawan-kawan. Dan tiba-tiba suatu hari hasil kerja korang diminta untuk dicopy atau group korang mintak hasil kerja yang selama ni korang buat macam nak gila sorang-sorang atas alasan kata mereka "bagilah wei, nanti nak present sama-sama macam mana kalau source code takda." Dan kalau tak bagi mulalah kecik hati dan muncung tahap tapir cari makanan. Tapi disebabkan kawan-kawan kadang-kadang kita boleh TERkesian dan TERbagi. Tapi pernah tak kawan-kawan kesian kan kat kita yang..(ha..sambung sendiri ayat)

Dalam masalah ini, selalunya orang yang rajin atau pandai selalu menjadi mangsa keadaan. Sharul dah lali dengan masalah ini. Boleh dikatakan dari dulu lagi Sharul hadapinya dan tak tahu macam mana nak elak dari berlakunya lagi. Mungkin jiwa Sharul ni lembut bak sutera kot, cepat kesian kan orang dan terlupa untuk kesiankan diri sendiri. Bagi korang yang alami masalah yang sama cepat-cepatlah berdoa agar dijauhi kaum-kaum yang malas, hanya tahu menangguk di air yang keruh. Ingatlah pesan Sharul, kawan bukan selamanya kawan, bila senang mereka datang, bila pandai mereka ada, tapi bila susah dan bodoh mereka campak dan pinggirkan kita. Sekian dari Sharul yang aarrgghhh!! coopppyy!!!!

5 comments:

  1. Hehe,aku pun alami perkara yang sama.
    Ubat dia adalah ko paste tangan ko dkt
    si kaki copy tu laju2. Compom tak copy lagi

    ReplyDelete
  2. Bagus jgk idea si Anonymous ni, good2

    ReplyDelete
  3. ending yang menarik, nice

    ReplyDelete
  4. setuju sangat dengan artikel ni.
    sebab aku pon selalu kena.
    susah dapat group yg taknak buat keje.
    tahu nak harapkan org laen je buatkan.
    better jgn kwn org mcm ni

    ReplyDelete